Vesnická vlaková nádraží, to jsou vzpomínky na staré časy. Krásná, ale účelná architektura, pokladna, která se otevírala hodinu před příjezdem vlaku, návěstí a zápraží, sem tam i okénko s občerstvením. Nádraží, co voněla dálkou a romantikou. Rušno bylo jen když přijel vlak. Je dobře, že se tyto půvabné budovy rekonstruují a přitom si naštěstí zachovávají svůj historický ráz.
Rekonstrukce se pochopitelně neobejdou bez nových oken. V takovém případě je ovšem zadání poměrně složité. Na prvním místě je design, který musí odpovídat charakteru budovy a nesmí vybočovat od původních tvarů a barev. Na druhém místě je bezúdržbovost oken, která musí vydržet minimálně dalších 30 let. Zásadní roli většinou nehrají faktory, jako jsou tepelně-izolační vlastnosti, a už vůbec ne hlukový útlum.
Výběr oken se těmito požadavky zúžil a tak nejefektivnějším a ekonomicky nejpřijatelnějším řešením jsou okna plastová s povrchovou úpravou v dekoru dřeva. Tím hlavním důvodem je právě životnost a absence údržby. Na rozdíl od oken dřevěných, která se musí pravidelně ošetřovat. Což stojí nemalé peníze. Jiná okna v podstatě nepřichází v úvahu, zejména kvůli vysoké ceně.
Na druhou stranu investor potřebuje mít jistotu kvality s vidinou toho, že se o okna nebude muset starat a přitom budou stále vypadat svěže. Všechny okenní systémy REHAU tyto podmínky splňují včetně řady Brillant-Design, která byla použita při rekonstrukci již několika nádražních budov, například v Jincích nebo v Štětkovicích, jak je možno vidět na obrázcích. Realizaci oken i montáž provedla v těchto případech firma MS okna, s.r.o. z Turnova.
Výhodou plastových oken REHAU Brillant-Design je povrchová úprava High Definition Finishing (HDF), která se snadno čistí a jejich speciálně upravený (jakoby vyžehlený) povrch zajišťuje nejlepší odolnost proti povětrnostním vlivům. Pro doplnění – pětikomorová plastová okna se stavební hloubkou 70 mm mají součinitel tepelné vodivosti Uw = 1,2 W/m²K a tloušťku skla 26 mm. Což je pro potřeby venkovských nádražních budov bohatě dostačující.
„Největším oříškem těchto rekonstrukcí bylo navrhnout a vyrobit okna podle původního vzoru s přesně provedenými detaily včetně kování. To znamená se všemi dělicími příčníky, kterých nebylo málo, a samozřejmě tvary,“ vysvětluje v této souvislosti Michal Suchý, výrobní ředitel MS okna, s.r.o.
„Museli jsme vyrobit okna, která budou prakticky nerozeznatelná od těch původních a následně provést instalaci tak, aby vše vypadalo jako dřív. Hodně nám byl nápomocný široký výběr designů, především dřevo-dekorů, které byly investorem požadovány. Věrohodný design dřevo-dekoru oken nenarušují ani precizně provedené mikrosvary, takže bez podrobnějšího zkoumání není poznat, že se nejedná o originál,“ dodává Michal Suchý.
Technicky velmi složitá se ukázala být instalace oken, často prováděná do pískovcové klenby, přičemž ukotvení bylo obtížné jak z pohledu statiky, rovinnosti tak i soudržnosti materiálů.
Zdroj: REHAU
Přesto výsledek stojí za to. Nádražní budovy budou dál sloužit svému účelu a budou i nadále zkrášlovat ráz obce, což je příjemné zjištění. Rekonstruovaná nádraží s novými okny ukazují, jak je možné soudobý materiál aplikovat do historického objektu, aniž by utrpěl jeho genius loci.
Případné další informace na téma konstrukce a vlastností oken REHAU najdete na www.rehau.cz
Zdroj: REHAU