Britský atelier Zaha Hadid Architects zahájila výstavbu tří nových stanic metra v ukrajinském Dnipru, které by měly stávající trasu prodloužit o čtyři kilometry. Stanice Teatralna, Tsentalna a Muzeina, vedoucí v blízkosti řeky Dněpr, by měly být otevřeny v roce 2025 a spojí centrum města, nádraží Dnipro-Holovnyj, podniky, vzdělávací a kulturní instituce apod. s východními čtvrtěmi Dnipru.
V přízemí bude mít každá stanice podobu propojené skupiny futuristicky působících skořepinových pavilonů postavených z recyklované oceli pocházející z místních zdrojů. Vstupy jsou řešeny jako zvlněné svařované ocelové formy, které se ve funkci výrazných orientačních bodů zvedají nad nově navrženými veřejnými prostranstvími.
„Město Dnipro má dlouhou průmyslovou historii a je známé především špičkovým strojírenstvím a metalurgií,“ uvedli představitelé Zaha Hadid Architects. „Tyto bohaté tradice se odrážejí ve svařovaných ocelových vstupních pavilonech nových stanic metra, a podobný styl budou mít i odbavovací haly, nástupiště a chodby metra.“
„Mezi a napříč zakřiveným bílým obložením, které pokrývá a obloukovitě překrývá stropy a stěny, se budou vlnit pásy osvětlení, design odbavovacích hal je pro každou stanici jedinečný, zatímco vnitřní prostory, chodby a nástupiště mají společnou soudržnou formální a prostorovou logiku, která dává metru v Dnipru silnou identitu,“ uvedla kancelář.
Interiéry, definované koncepty intuitivní navigace, jsou navrženy tak, aby v každé stanici usnadňovaly cestujícím orientaci a zároveň přispěly k bezpečné, pohodlné a příjemné dopravě po městě. Projekt je součástí pokračujících plánů Dnipru na modernizaci dopravních systémů a zároveň na snížení dopravních zácp v centrálních čtvrtích.
Prodloužení linky by obyvatelům a návštěvníkům města mělo také umožnit snadný přístup z centra a východních oblastí do parků, pláží a rekreačních zařízení na březích řeky. Skupina Zaha Hadid Architects, kterou nyní vede Patrik Schumacher, v současnosti pracuje i na několika dalších projektech dopravní infrastruktury ve východoevropském regionu. Patří mezi ně např. nádraží vysokorychlostních vlaků v estonské metropoli Tallinnu a stanice Klenovij bulvár 2 v Moskvě.
Pozn. red: vzhledem k expanzivnímu vývoji válečné situace na území Ukrajiny je výstavba metra samozřejmě pozastavena a vzhledem k oprávněným sankcím EU a dalších států vůči ruské straně je v ohrožení i stavba moskevské stanice.