Nový most přes řeku Svitavu v Brně, který bude stát odhadem více než 220 milionů korun, navrhnou architekti z londýnského ateliéru William Matthews Associate. Brněnští radní tak potvrdili rozhodnutí odborné poroty, která ateliér vybrala ze sedmi soutěžních návrhů. Most o délce 85 metrů a šířce 30 metrů by měl do dvou až tří let vzniknout mezi bývalým areálem Zbrojovky a Motorárnou Zetor.
Všechny návrhy ze soutěže organizované Kanceláří architekta města Brna budou vystavené na přelomu dubna a května v kavárně Industra, která je součástí areálu Zbrojovky. „Most umožní projet ve dvou pruzích veřejné hromadné dopravě a další dva nabídne řidičům automobilů. Na obou stranách přibudou samostatné oddělené cyklostezky i prostor pro pěší,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková. Dodala, že projekt bude město koordinovat se dvěma etapami protipovodňové ochrany před velkou vodou, které mají vzniknout do roku 2025.
Nový most jako elegantní spojení obou břehů řeky Svitavy podle náměstka primátorky Petra Hladíka pomůže hned dvakrát. „Umožní další rozvoj lokality a zároveň se stane impulzem k proměně nábřeží s připravovaným poříčním parkem, který překlene,“ uvedl Hladík. Podle něj se návrh snaží maximálně respektovat kulturní a přírodní priority místa, zároveň má být zodpovědně hospodárný a udržitelný.
Městský architekt Michal Sedláček řekl, že v Brně se desítky let nepostavil žádný nový most. „Je skvělé, že na jeho podobu byla vypsaná architektonická soutěž. Při svém hodnocení jsme ocenili především štíhlou ocelovou konstrukci mostu a velkorysý povodňový park rozšiřující nábřeží řeky do obou stran. Řešení je jednoduché, prostorově velkorysé, flexibilní, dostatečně prostupné pro různé druhy pohybu návštěvníků i s velkým potenciálem plnit funkci biokoridoru,“ řekl Sedláček, který byl členem odborné poroty.
Historicky lokalitu ovládal průmysl, jedna strana řeky patřila výrobě v brněnské Zbrojovce, ta druhá Motorárně Zetoru. Potenciál proměny nábřeží je proto pro město i jeho obyvatele velký – místo zanedbaných brownfieldů přibydou nové byty, kanceláře, služby i nová zeleň. Díky dlouhodobé spolupráci soukromého a veřejného sektoru navíc investoři pokryjí také část nákladů na veřejnou infrastrukturu.
Proměnu celé lokality i stabilizaci trasy budoucího mostu umožnila také aktualizace stávajícího územního plánu. Nad řekou se propojí vznikající ulice Nová Dukelská ze směru od Tomkova náměstí a Nová Šámalova od Zábrdovické ulice. Cílem bylo zajistit také co nejmenší zásah do hodnotných budov areálu Briessovy sladovny.
Zdroj: KAM Brno – Kancelář architekta města Brna